yX Media - Monetize your website traffic with us

Monday 26 January 2015

GST – Antara senarai barang yang naik dan turun harga



Cukai Barangan dan Perkhi#dmatan (GST) akan dilaksanakan April nanti.

Antara barang yang akan turun harga – set televisyen, peti sejuk, pendingin hawa, seterika, pengering rambut, lampin dan minuman ringan. Ini kerana ba#rangan ini kini dikenakan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) 10 peratus dan akan digantikan dengan GST, 6 peratus.

Antara barang yang akan naik harga – komputer, komputer riba, iPad, telefon bimbit, jam tangan dan kosmetik, termasuk gincu dan pengilat kuku. Ini kerana bar#angan ini tidak dikenakan cukai sebelum ini.




Antara barangan yang kekal harga – ayam, daging lembu, daging kambing, ikan, itik, ikan, telur, ikan bilis, beras, roti, sayur-sayuran segar dan buah-buahan, minyak kel#apa, minyak masak kacang tanah, minyak kelapa, susu bayi, petrol RON95, diesel, tol dan pengangkutan awam. Ini kerana barangan ini tidak dikenakan GST.

Antara barangan makanan bukan keperluan yang naik har#ga – sos tomato, sos cili, sos tiram, mi cawan, tempe, keju, marjerin, telur puyuh, minyak jagung, minyak zaitun, biskut, donat dan croissant coklat. GST 6 peratus akan dikenakan.

Ia dijelaskan oleh Pengarah GST Jabatan Kastam Diraja Malaysia Datuk Subromaniam Tholasy.

Sumber

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Share:

0 comments:

Post a Comment