yX Media - Monetize your website traffic with us

Thursday 19 March 2015

Senyum, Ini Jawapan Bernas Bagi Penjawat Awam Yang Ingin Berhenti Kerja




Nota Editor : Post ini asalnya diterbitkan di fb wall Puan Nadiah Ibrahim, beliau adalah seorang graduan berkelulusan B. Ed. TESL yang juga merupakan seorang konsultan imej korporat dan usahawan. Pn Nadiah Ibrahim dengan baik hatinya telah memberikan kebenaran kepada The Vocket untuk mengulangsiar post beliau.

Sejak beberapa tahun yang lepas, ramai yang terdiri dari penjawat awam telah membuat keputusan berhenti kerja akibat keadaan ekonomi yang tidak menentu ditambah lagi dengan keadaan dimana nilai matawang Malaysia yang semakin mengecil.

Disini saya kongsikan post Puan Nadiah Ibrahim di bawah agar dapat memberi manfaat kepada mana-mana penjawat awam yang masih menimbang-nimbang keputusan mahu berhenti kerja atau sebaliknya.

Letak jawatan.
——————-
Pagi ini sahaja ada 2 orang sahabat yang bertanyakan pendapat tentang niat mereka mahu meletakkan jawatan sebagai kakitangan awam. Bulan ini sahaja sudah 3 orang bertanyakan soalan yang sama. Ini mungkin berguna untuk mereka yang mempunyai niat yang sama.

Sahabat-sahabat yang dikasihi Allah sekalian…

Saya yakin dan percaya kalian maklum tentang situasi dan keadaan ekonomi negara kita. Bunga-bunga kegawatan sudah ada. Nilai ringgit jatuh terduduk. Harga minyak jatuh merudum. Simpanan minyak negara makin berkurang. Hutang negara makin bertambah.
Situasi ini sangat memberi kesan kepada ekonomi negara dan juga ekonomi keluarga.

Seorang rakan yang berkhidmat di sektor swasta mengadu telah diberhentikan. Baru berumur 29 tahun. Sekarang, beliau berhempas pulas mencari pendapatan untuk bantu suami dan kukuhkan ekonomi keluarga.

(mohon betulkan jika maklumat berikut salah)

+ Dikhabarkan syarikat minyak BP mengurangkan 30% pekerjanya.

+ Mulai tahun hadapan, Petronas akan bekukan pengambilan pekerja baru.

+ Semakin ramai pekerja di Media Prima meninggalkan syarikat itu.

+ penerima VSS semakin ramai.





Pada waktu ini, untungnya kakitangan awam.

+ Gaji tetap dibayar setiap bulan, gaji tidak dipotong. Elaun tetap dibayar walaupun secara tunggakan.

+ Bukan mudah untuk memberhentikan perkhidmatan kakitangan awam, tidak seperti kakitangan swasta.

Seorang pakar kewangan Islam pernah menasihatkan, jika mahu meletak jawatan, seseorang itu harus ada perancangan dan simpanan yang boleh menampung kehidupan selama 2 tahun. Dengan keadaan ekonomi sekarang, saya kira itu harus melebihi 2 tahun.

Tangguhkan dahulu niat itu… Jika ada perancangan bisnes selepas meletak jawatan, tangguh niat murni itu hingga ekonomi pulih…

Sekarang adalah waktu untuk menyimpan Cash. Kerana…pada waktu gawat nanti…

“Siapa banyak cash, dialah Raja.”

Sumber

PERINGATAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.                        

                        

Share:

0 comments:

Post a Comment